Blue whales en potvissen en het is allemaal van... - Reisverslag uit Ellangala, Sri Lanka van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Blue whales en potvissen en het is allemaal van... - Reisverslag uit Ellangala, Sri Lanka van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Blue whales en potvissen en het is allemaal van...

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

20 Januari 2012 | Sri Lanka, Ellangala

Ik heb het nooit geweten. Nu wel natuurlijk, maar dat is omdat we het zelf gezien hebben. Dat ‘wij Nederlanders’ zo lang in Sri Lanka hebben gezeten. En dat de oude naam Ceylon van ‘ons’ komt. Suriname wisten we, Indonesië ook natuurlijk, en Maleisië, maar om hier VOC op een gebouw te zien is wel erg leuk. Bij aankomst in de oude stad Galle wisten we dan ook direct waar we wilden slapen. In hotel Weltevreden. Na begroet te zijn door de oude man die daar al meer dan 60 jaar woonde kon ik het dan ook niet laten om in het Nederlands te zeggen “en het is allemaal van ons.” Ook tegen die aardige Sri Lankaan die ons zijn winkel in wilde praten; “ook van ons.” Stampend op de dikke muren van het fort; “van ons.” Het is wel duidelijk dat Geert hier nog nooit geweest is, mannen in witten gewaden na het vrijdagmiddag gebed door de Leynbaanstraat. En een prachtig hagelwitte moskee die aan het einde van de dag beschenen wordt door ‘onze’ vuurtoren op een bastion in de muren van het fort. Dat fort, wat ‘wij’ dus gebouwd hebben is meteen de redder geweest van velen toen de tsunami op tweede kerstdag 2004 tegen die degelijke Hollandse muren beukte. Als je goed kijkt zie je overal langs de west- en zuidkust nog tekenen van die vernietigende vloedgolf. Sri Lankanen praten er, zo lang na dato, ook nog over alsof het vorig jaar gebeurd is. Of ze er van hebben geleerd is een tweede. De overheid raadt aan om een gepaste afstand te bewaren van de zee bij het herbouwen van restaurants en dergelijke. Niets is echter minder waar, zaken worden eerder nog dichter bij de zee herbouwd. Zandzakken moeten al worden neergelegd om het wassende water tegen te houden, maar die worden nu al weggespoeld.

En als je dan toch zo lekker langs de kust langzaam naar het zuiden afzakt en je komt een bord tegen met ‘whale watching’, dan ga je….. op een boot, met een knoop in je zakdoek, een konijnenpoot in je broekzak en je vingers gekruist de zee op. Het zou toch leuk zijn, om een walvis te spotten. En wat blijkt? Niet 1, niet 2, maar wel 4. En niet alleen een blue whale, maar ook een potvis. Helaas niet een foto van een uit het water springende, op zijn rug landende walvis. Of een leuke staart uit het water… Maar wij waren erg in onze nopjes om die gigantische beesten spuitend boven water te zien komen. Erg in onze nopjes….
Om het dierenfeest nog completer te maken: na een paar minuten snorkelen voor de deur van ons optrekje in Mirissa stuiten we daar op een gigantische zeeschildpad!!! En met gigantisch bedoelen we ook gigantisch…..! Helaas is het niet gelukt om er een onderwater foto van te nemen. Het water was er net niet helder genoeg voor, en daarbij komt ook nog eens dat hij zooooo groot was dat je hem toch niet op de foto krijgt…:)

Op dit moment zijn we nog in Ella, een koel bergdorpje op 1000 meter. Morgen nemen we de trein, door dit berglandschap met theevelden, naar Kandy. Een stadje vol met tempels, boeddhistische relikwieën en een prachtig meer.

Het blijft toch erg leuk om jullie reacties te lezen. Na het plaatsen van elk verslag zijn we al teleurgesteld als er nog maar 1 reactie is om 09.13 uur in de ochtend hahahaha. Nee hoor, voel je niet verplicht, elke reactie van wie dan ook vinden we fantastisch.

De foto’s op Picasa laten nog even op zich wachten. Dit wordt waarschijnlijk eerste week februari in India.

We horen nog niets over een Elfstedentocht, dus wij zijn voorlopig nog niet thuis. Waar dat ook mag zijn.

M&M

• 20 Januari 2012 - 07:30

Ton Scholtens:

Ik lees jullie verslagen met veel belangstelling, wat een indrukken doen jullie toch op. teveel voor een mens als je het mij vraagt. Elfsteden laat wel op zich wachten temperatuur is hier ruim 7 graden , dus vergeet het maar, drie dagen voorst en het voorjaar is weer terug. Blijf genieten en schrijven, groet, Ton

• 20 Januari 2012 - 07:46

Monique Brouwer:

Hoi Martin en Marjolein, wat fantastisch om elke keer weer zo'n prachtig verslag te lezen. Supermooie foto's te bekijken. Dit is toch weer een droom die uitkomt.
    Ik hoef waarschijnlijk niet te zeggen; " geniet ervan!" want dat doen jullie al.
    Heel veel plezier weer de komende tijd.
    Lieve groet, Monique
    *ps. Wij werken wel gewoon door hoor ((-;

• 20 Januari 2012 - 08:03

Deuki:

Ha die M&M,
    Gaaf he, die walvissen!! Kun je mijn verbazing voorstellen toen ik afgelopen zomer voor het starnd van Petten een walvis voorbij zag komen... Een bultrug. Vanaf de strekdam op zo'n 50 m!! Erg indrukwekkend!
    Wel bijzonder hoor, die oude "Nederlands gebouwen"... Nederlanders hebben natuurlijk zowat overal gezeten, of de lokale bevolking daar nou zo blij mee was is natuurlijk de vraag... In Indonesie waren ze helemaal niet rancuneus of zo. Zelfs niet toen wij daar waren tijdens de festiviteiten van 50 jaar Merdekka (onafhankelijkheid).

Groet, Henk

• 20 Januari 2012 - 12:23

PJ:

Hoi,

fijn weer te lezen dat het jullie goed gaat. Pizza hut zonder pork beef and liquor lijkt me nu niet echt iets voor jullie!
    Goede reis verder!

• 21 Januari 2012 - 10:32

Helma:

HEY wereld reizigers,
    Heb van de week van Angela gehoord dat jullie het al over de volgende reis hebben ...
    Hihi, smaak te pakken dus!
    Ik zou lekker tot in het oneindige door reizen want Holland wordt steeds kleiner voor jullie.

Liefs hel

• 22 Januari 2012 - 16:57

Tiny Van Twuijver :

Dag Martin en Marjolijn,
    Ik heb net al jullie verslagen gelezen. Wat fantastisch wat jullie beleven, het gaat jullie goed, blijf gerust daar, de schaatsen blijven dit jaar in motteballen. Wind en regen en ongeveer 6-8 graden.
    Heel veel plezier, hou je taai en kom heelhuids terug. Groeten Tiny van Twuijver Nw. Niedorp.

• 22 Januari 2012 - 19:20

Henja:

Hoi M&M,

Blijf vooral genieten, dan doen wij dat ook ..hihi. Wat heerlijk om dat allemaal te kunnen meemaken. teveel bijna.
    Heel veel lieve groetjes van Henja.

• 23 Januari 2012 - 07:16

Ronald Rijkers:

Hoi Martin en Marjolein,

Mooi avontuur weer in Sri Lanka, en ja die walvissen prachtig ik heb deze ook eens mogen aanschouwen in Mexico. Verder hier alles prima slappe winter, slap Ajax, slappe economie, maar sterke deelnemers zelfs Nick en Raimond (Simon) gaan op voor het niveau 3 proeve van bekwaamheid, Rick Groene herstelt goed van zijn coma en komt deze week weer een hele dag naar school. Kortom, ook met deze patatgeneratie komt het goed. Ik wens jullie verder een mooi verblijf!
    Groet Ronald

• 23 Januari 2012 - 10:58

Yette:

Wat gaaf dat jullie walvissen hebben gezien.. Dat hopen Crystal en ik ook nog eens te doen. Nu nog even niet... gaat lekker hier met voorstellingen en exposities!
    Dikke kus, Yette

• 23 Januari 2012 - 13:14

Mammar:

en de laatste foto was echt verbazend... toch de krullen maar afgeschaft??? zal ik nu de rollers maar echt weggooien??? scheelt een heleboel werk in de toekomst of is het maar tijdelijk en moet ik er weer aan geloven als jullie weer terug zijn? grapje, heel leuk en pittig en makkelijk met die warmte.
    Wat super om in hotel weltevreden te zijn en zo weltevreden te zijn!!!!! houden zo!!!
    liefs van mij weer terug in kikkerland. xxxxx
    mammar

• 23 Januari 2012 - 22:04

Angela:

Mar je hebt weer korte haarie!
    Wat een super verhaal weer.
    Verder ins and outs ga ik zo mailen :-)
    Dikke kus W en A

• 31 Januari 2012 - 09:28

Edwin Steinz:

Hoi Martin en Marjolein,

Wat blijft het leuk om jullie verslagen te lezen, chapeau! Bij de afdeling horeca is het vaak 'uit het oog uit het hart' maar ik moet bekennen dat wij het vaak over je hebben Martin en hopen dat het goed gaat met jullie.
    Toch heb ik nog een (zakelijke) vraag; Jouw jaaropgave voor de belasting is naar ons terug gestuurd, kun jij ons het adres geven waar wij de jaaropgave naar toe kunnen sturen?

Heel veel plezier en gezondheid!!

Edwin
    (e.steinz@horizoncollege.nl)

• 04 Februari 2012 - 22:00

Paul & Ditte En Jip:

Belasting? Jaaropgave? Edwin, ze zitten niet voor niets in hotel Weltevreden, dat willen ze graag zo houden. en ze weten niet niet van opgeven,dus...Met al weer een week strenge tot zeer strenge vorst, de eerste pinquins zijn bij Zuidlaren gesignaleerd, lijkt de kleine ijstijd aangebroken. serieuze vorst dus. Het zal je niet verbazen dat het hele land- behalve Friesland dan- in rep-en roer is voor de nu toch wel erg dichtbij komende tocht der tochten. Op de dag dat onze kleinzoon is geboren(!) schreef ik nog over de naderende lente, nou forget it. It's Winter. Met 's nachts minus 20 en overdag -7 een heerlijk zonnetje en ons dorp is veranderd in een plaatje van Anton Pieck. Dus. Wanneer vliegen jullie terug? :)
    Of nee, doe maar niet.
    Je zit niet voor niets in hotel Weltevree;)