Vis vis vis vis vis - Reisverslag uit Manado, Indonesië van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Vis vis vis vis vis - Reisverslag uit Manado, Indonesië van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Vis vis vis vis vis

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

24 Juni 2012 | Indonesië, Manado

Voordat we met het vissenverhaal beginnen, eerst nog even een verhaal over honden, ratten en vleermuizen!
Na Gorontalo zijn we met de bus doorgegaan naar Manado in het noorden van Sulawesi. Grote drukke stad met grote shoppingmalls, veel verkeer en eigenlijk geen verdere redenen om langer dan 1 nacht te verblijven. Na 1 nacht dan ook doorgegaan naar Tomohon, een koel bergdorpje een uurtje rijden vanaf Manado.
Daar aan de voet van een aktieve!!! vulkaan in een leuke bungalow gezeten voor een paar dagen. In de omgeving genoeg te zien, om te beginnen met de meest bijzondere (of gruwelijke) markt in Sulawesi. Het Minahasavolk hier in het noorden staat er om bekend dat zij alles eten met 4 poten behalve tafels en stoelen. Nou dat hebben we gezien! Honden op de bbq….. echt waar. En als je nou denkt dat dat lekker naar gebbq’t vlees ruikt? Niet dus, vieze muffe rotte lucht….. De honden zien er ook niet echt gezond uit, opgepropt met zijn 10en in een kooitje, echt heel zielig! Maar het wordt hier in het noorden dus gewoon gegeten. Wel ga je dan heel anders naar je Nasi goreng kijken; wat zijn dat eigenlijk voor stukje vlees?
Voor een paar dagen een scooter gehuurd en de omgeving een beetje verkend! Veel vulkanen in de buurt, prachtige berglandschappen en warm-water bronnen! De temperatuur op deze hoogte was er prettig en zelfs sinds maanden onder een dekbed geslapen! Wat een ervaring….!
Terug uit Tomohon de boot genomen naar Bunaken eiland, 1 van de beste duik- en snorkel plekken op de wereld! En niets was minder waar!!!

En dan de onderwaterwereld hier. Van de vorige reis wisten we dat Indonesië ongelofelijk helder water heeft. Zo helder als rond de eilanden in het noorden van Sulawesi hebben we het toen niet gezien. Op 1 duik werd het zicht, op een diepte van 28 meter, geschat op 40 (!!) meter. En wat een vissen. Niet alleen de hoeveelheid totaal, maar ook het aantal soorten. En de vormen van de soorten. En wat te denken van de koralen hier. Alles onaangetast en de meest vreemde vormen en kleuren. Helaas is mijn flitser niet sterk genoeg om dit goed op de foto’s te krijgen. Foto’s nemen onder water is trouwens sowieso lastig. Vooral vissen hebben de neiging om te zwemmen. Maar gelukkig zijn er nog de nudibranches. Een soort slak van 1 tot 5 cm die rond de 20 meter diepte leeft en de meest waanzinnige vormen en kleuren heeft. Ik heb er een paar op de foto gekregen. Als je even echt met je mond open wilt zitten moet je maar eens googelen op nudibranches….. In totaal heeft Martin 11 duiken gedaan en teveel vis gezien om op te noemen! Marjolein heeft heerlijk gesnorkeld en is redelijk over de vissen-fobie heen.
Na 7 nachten op Bunaken eiland hebben we 11 nachten op Siladen gezeten. Gezellig bij Tante Marta op het strand. Het woord basic is hier wel uitgevonden qua accommodatie, maar de 3 maaltijden per dag en het sublieme snorkelen voor de deur maakte alles goed!!!

De plannen voor de laatste weken? Dinsdag vliegen we naar Bangkok voor 4 weken Thailand en dan…. naar huis…. ;-( Maar niet voor heel lang :). De 28ste augustus vliegen we naar Aruba!! En komen de 20ste november pas echt weer terug naar NL. We zijn gedwongen om op het huis te passen van een vriendin van ons. Een nieuwe vriendin die we hebben leren kennen in India. Heeeeeeeel vervelend allemaal.

Het klopt dat onze harde schijf een beetje vol aan het raken is van alle indrukken van alle landen, maar we hebben het nog steeds onwijs naar ons zin! Het reistempo is wel wat lager dan aan het begin van de reis! We liggen dan nu ook op bed met de laptop, airco aan, chips en chocolade onder handbereik en wachten op de volgende film op HBO.

Bij deze nog de top 10 van Indonesië:
1. Elke man vanaf 13 jaar is verplicht om te roken! Kreteks (kruidnagelsigaretten) hebben de voorkeur, maar 1 pakje Marlboro op een dag is ook goed!
2. Elke Indonesiër speelt gitaar en kan zingen! Of er nu andere mensen binnen gehoorafstand zijn of niet, gezongen word er! Vals of niet!
3. Een standaard ontbijt bestaat uit: koffie en toast met hagelslag. Als je echt zin hebt in warm eten ’s ochtends dan is er natuurlijk altijd Nasi goreng om het feest compleet te maken.
4. Elke Indonesiër kent 2 zinnen Engels: Hello Mister!!!! (dit roepen ze ook naar vrouwen) en de zin: Wer aar yoe fom? Ohhhhhhhh Bellanda!!!
5. In heel Sulawesie zijn er geen tandenstokers te koop. Vervelend als je weet dat vooral de vezelige groenten erg makkelijk tussen je tanden blijft zitten.
6. Ze zijn hier nog gekker van voetbal dan de gemiddelde Nederlander. Voetbalshirts van elk Europees land zijn hier overal te koop.
7. Ook onder water kun je lachen als je ziet hoe een klein zwart krabbetje, net aangewezen door de duikgids, wordt opgegeten door een voorbijgaande vis.
8. Als Indonesië doorgaat met het weggooien van afval zoals ze dit nu doet, wordt het een tweede India.
9. Als je 18-19 jaar oud bent trouw je, als je 20-21 wordt, wordt verwacht dat je je eerste kind werpt. Uitzonderingen op deze regel zijn moeilijk te vinden.
10. Indonesiërs zijn oprecht aardige, vriendelijke, blije en oprechte mensen! Dit is voor ons reizigers echt een feest. Wat een verademing na India!

Voor allen die binnenkort vakantie gaan houden; onwijs veel plezier! Voor alle anderen; tot horens en/of tot snel!!

Liefs,
Marjolein en Martin

Voor meer foto's:

• 24 Juni 2012 - 05:50

PJ:

Jeetje wat een prachtige kleuren onderwater zeg! Geniet van de laatste weken. Heel veel plezier nog.

ps gisteren bbq bij jbg, jullie zijn gemist!

• 24 Juni 2012 - 07:52

Monique Brouwer:

Hoi daar, dit klinkt en ziet er ook weer geweldig uit!! En wat vervelend dat jullie ook nog naar het Caribisch gebied moeten ..)-:
    Enjoy!! Groetjes Monique

• 24 Juni 2012 - 08:08

Mammar:

alle vissen en koralen zijn heel erg mooi en schitterend om te zien en de twee in het midden met de big smile zijn zo happy als maar kan zo te zien!
    We gaan al aftellen!
    jullie nog even niet. xxxx

• 24 Juni 2012 - 09:13

Linda:

Hey guyz,

Wat een mooie foto's allemaal van de onderwaterwereld.
    Wij hopen ook veel mooie vissen te zien tijdens onze trip naar Hurghada, aan de rode zee.

Wel zielig van van die hondjes, me maag draaide een beetje om.
    Enorm veel plezier de laatste weken in Thailand!!

Ps heeeeeel naarrrr dat jullie straks nog zo'n drie maanden op een huis in Aruba moeten passen.

Dikke kus en knuffels van ons,

Jeroen,Mike en Linda

• 24 Juni 2012 - 13:31

Helma:

Wat een schitterende foto's! Vooral die van jullie :)

• 24 Juni 2012 - 14:16

Richard En Wendy:

Hoi M&M,

Het is daar zeker mooi, wat een prachtige foto's.
    en wat lees ik komen jullie ook nog naar Aruba.
    snap je natuurlijk wel dat je even langs moet komen voor een bakkie koffie.
    ik zelf zit dan even op St. Maarten voor een oefening . (ben 6 september weer terug op Aruba)
    Als jullie hier op het Eiland zijn. stuur ons maar een mailtje dan spreken we wel wat af.

nog veel plezier voor die laatste paar weken en wie weet zien we elkaar hier op Aruba.

groeten Richard en Wendy

• 24 Juni 2012 - 15:22

Jeroen:

Luitjes van het goede leven,

Ik krijg gewoon heel depricomplex als ik al die mooie foto's zie. Want hier in NL is het weer erg wisselvallig en er zijn hier ook geen nurambia sahlomkirana paridontax vissen :-)

Nog vier weken het Thaise onveilig maken en dan hier in nederland je weer voorbereiden op ARUBA.

We hopen jullie natuurlijk bij die korte periode in NL nog even te zien:-)

of veel beter.................

Kan ik niet mee als handbagage??? Kan heel goed drankjes serveren:-)

Veel plezier en tot snel.

ciao,

PS. ik zag dat Lin ook al een berichtje had gestuurd, maar kon het niet laten.

• 25 Juni 2012 - 06:39

Denise:

Wat een fijn verhaal met fijne foto's! Op naar Thailand! (en Aruba... mazzelkonten..!!) Have fun!! :)

• 25 Juni 2012 - 10:49

Marc:

Ik voorzie hier een nieuwe carrierre: Jacques Cousteau 2.0. Onverstaanbaar Engels / Frans spreken kan je al, het duiken en foto's nemen gaat goed, nu alleen nog een bouwvakkersmutsje op. komt goed ;)

Marc

• 25 Juni 2012 - 13:19

Paul, Ditte & Jip:

Het blijft jaloursmakend. Wat een prachtige onderwaterwereld, er zitten wel rare exemplaren tussen hoor!
    Een 'hotdog' wordt hier wel heel letterlijk genomen, zeg. al sze de poes maar met rust laten. Jip zit al op de uitkijk hoor!!! Geniet nog van het laatste stukje.

• 25 Juni 2012 - 21:27

Lydia:

Wouw wat een mooie foto's. Ik zou er haast een nieuwe hobby bij kiezen.
    Geniet nog van de jullie resterende tijd. En tot gauw!
    Gr Lydia