Alsnog... - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Alsnog... - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Alsnog...

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

14 Augustus 2011 | Cuba, Trinidad

Geen paniek alsjeblieft, hier alsnog het eerste verhaal vanuit het fantastische Trinidad, een museum waar je doorheen kunt wandelen.

En dit is hem dan: het 1e verhaal uit Cuba!!!!

Na een soepele overstap van 10 uur in Moskou, aangekomen op maandag 1 augustus in Havana. Het leuke van een overstap van 10 uur op een vliegveld is wel dat je de transithal niet uit mag en op elk bankje een half uurtje kan pitten, een koude marmeren vloer is ook zeker een aanrader in een klammige warme hal.

Om verder te gaan over klam: aangekomen in Havana (gelukkig ’s avonds rond de klok van 19:00 uur) een graad of 30!!!!! Met een taxi naar onze Casa gereden en ondertussen een litertje of 2 zweet verloren onderweg. Maar wat een fantastisch land! We hebben elke minuut van de dag het gevoel dat we figuranten zijn in 1 van de eerste James Bond films. Overal oude auto’s (maar dan wel van die hele mooie grote Amerikaanse sleeën) en ontzettend veel Lada’s. Om het straatbeeld compleet te maken is elke straat een openluchtmuseum. Het ene mooie koloniale gebouw na het andere, je weet echt niet waar je moet kijken. Helaas allemaal in redelijk slechte staat want geld om het op te knappen is er niet. Gemiddelde prijs van zo’n leuk optrekje in Nederland in een willekeurig dorp zou rond de 1,5 miljoen liggen. Je kan dit vergelijk natuurlijk nooit maken maar de gedachte is wel de hele dag: wat zonde allemaal van die prachtige gebouwen……!!!!

We slapen bij mensen thuis wat in Cuba de enige mogelijkheid is om betaalbaar te overnachten. De gemiddelde Cubaan verdient ongeveer 20 euro per maand en wij betalen voor 1 overnachting al snel 15 euries. Van dit bedrag gaat 90% naar de staat.
Er wordt hier gewerkt met 2 munteenheden; eentje voor de toerist en eentje voor de locals. We zijn er nog niet helemaal uit hoe het werkt omdat wij nauwelijks plekken zien waar met lokaal geld betaald kan worden. (Je mag als toerist namelijk ook lokaal geld bezitten en uitgeven)
Verder zijn de prijzen hier prima, een biertje is 1 euro, een cuba libre ligt ook rond die prijs. Met zijn 2en eten kost ons ongeveer 15 euro.

Na 2 dagen heet geweest te zijn in Havana vertrekken we met een taxi (volgens de dame van onze Casa waren we gek als we met de ferry en de bus die kant op zouden gaan) naar Gaunabo aan de noordkust van Cuba. We doen daar letterlijk 3 dagen helemaal niets. Het is om te beginnen veel te warm, en we zijn stiekem toch wel een beetje moe van de laatste weken in Nederland met verhuizen en de laatste dingen regelen. Het dagritme is dan ook als volgt: ontbijt, lezen, lunch, middagslaapje, douchen, dineren, cocktailtje en rond de klok van 22:30 snel terug naar bed.

Na deze relaxte dagen voelen we dat we wat “moeten” doen anders hadden we net zo goed een huisje op de Veluwe kunnen huren (wat natuurlijk ook heeeel leuk is… :) ). We gaan met een taxi terug naar Havana waar we de bus nemen naar Vinales. Een mooie vallei in het binnenland van Cuba in het westen. Aangekomen in onze Casa blijkt dat onze Casa-man een boom achter in zijn huis heeft (Martin noemt het “de grot”, het schijnt dat elke man dit nodig heeft volgens het boek: Mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus) en onder deze boom maakt de beste man zijn eigen sigaren. Hij is ook niet vies van een slokje rum uit de fles dus binnen een uur na aankomst hebben we de eerste glazen rum naar binnen gewerkt en een sigaar gerookt. Ondertussen heeft de beste man natuurlijk een folder liggen dat je hier zo leuk kan paardrijden, met alle plezier regelt hij een tochtje voor ons voor de volgende dag. We zijn nu 2 dagen verder en we hebben beide nog steeds gevoelige plekken op lichaamsdelen die je echt nodig hebt om te gaan zitten. Voor Marjolein was het de eerste keer op een paard dus ach dan wordt de pijn snel vergeten!
We hebben wel besloten dat we echt een cursus Spaans moeten gaan doen want heel veel Engels zit er hier niet in. Nu pikken we in 1 week al aardig wat woorden op maar een leuke conversatie in het Spaans zit er nog niet in. Eten en drinken bestellen en tellen in het Spaans lukt al aardig maar om te gaan vertellen dat we niet van spiegeleieren houden waarvan het eigeel nog heel zacht is en het eiwit ook nog een beetje te snotterig is wordt echt heel lastig.

Voor onze voedselvrienden:
Het weekmenu in Cuba is hier een beetje als volgt:
Maandag: Pollo (kip), met rijst en gebakken chipjes en sperziebonen
Dinsdag: Pizza
Woensdag: Pescado (vis) met hetzelfde als maandag
Donderdag: Gemengde salade met sperziebonen en een garnalen cocktail
Vrijdag: Pollo etc…..
Zaterdag: Pescado in onze Casa, de beste dame heeft alleen geen idee hoe je vis moet bakken, je kon er in ieder geval strakke vierkantjes uitsnijden zo taai.

Tot nu toe kunnen we het nog een beetje gevarieerd houden maar Martin kan geen sperzieboon meer zien, het zit echt overal bij. De verse fruitjes gaan nooit vervelen dus we krijgen dan ook elke dag bij het ontbijt een flink bord met fruit, 2 gebakken eieren en flinke witte bollen. De koffie is briljant sterk, dus 1 kopje in de morgen is genoeg voor de hele dag.
De rest van de dag moet je ook niet echt aan warme dingen denken want het is nog steeds boven de 30 graden hier. Elke avond in Vinales een flinke onweersbui, gisteren was het onweer hier letterlijk in de straat, en koelt het lekker af tot 27 graden.
In ieder geval vloeien de Cuba Libres, de Moijito’s en de Pina Colada’s rijkelijk en vermaken we ons dus prima!!

Morgen met de bus naar Trinidad aan de zuidkust van Cuba. (lekker met een luxe airco bus)

M&M

• 14 Augustus 2011 - 16:41

Douwe:

Fijn dat er zoveel nieuws( oude auto's en oude gebouwen) te beleven is. Vochtverlies kan worden bijgevuld met bier en Cuba-Libres.
    Blijf gezond, eet niet te veel, maar drink genoeg. Ik doe op afstand mee.
    Hou je haaks en geniet en geniet.

• 14 Augustus 2011 - 17:38

Arian:

Kijk das nou nog eens een verslag.

Gelukkig komen jullie toch ook nog aan je vakantie toe.

Geniet ze fijn wat van jullie te horen.

• 14 Augustus 2011 - 18:11

Pj:

Goed te lezen dat jullie heel zijn aangekomen, en wat een verwelkoming in Vinales, wachtten zij allemaal op jullie?

groet vanuit het druilige Noordhoek

• 14 Augustus 2011 - 20:50

Kristel:

Hi marjolein,

Wat n heerlijk verhaal! biertje voor n euro is ook n mooie prijs ...

En wat moet t fijn geweest zijn om eerst eens n paar dagen rustig aan gedaan te hebben...

Groetjes vanaf de belgische kust waar een biertje slechts 4 euru kost

• 14 Augustus 2011 - 22:09

Ruben En Dian :

Yes eindelijk verslag van jullie! Het is zo leuk om jullie te volgen zo en jullie verhalen te lezen die op een heerlijke manier worden beschreven. Fijn dat jullie het goed maken en de reis eerst eens rustig zijn begonnen. We wensen jullie weer een geweldige tijd toe en kijken uit naar het volgende verslag en foto's! Greets!!!!

• 15 Augustus 2011 - 00:42

Paul En Ditte:

Wat een leuk verhaal! We gaan weer genieten van jullie verhalen. Zitten hier in een lekker oubollig B&Btje in Bryce Canyon. Prachtig!! Morgen een super ontbijt volgens de verslagen van de vorige gasten. Nog een weekje en dan halen we Jip waarschijnlijk op.
    Paul droomt er al van! Jullie horen van ons en wij van jullie! x

• 15 Augustus 2011 - 08:11

Robin En Anne:

Hola chico y chica!

Goed te horen dat jullie 'vakantie' genomen hebben!!! Even rustig aan voordat het echte werk begint!

Disfrute!

• 15 Augustus 2011 - 10:52

Mammar:

hey stappers!
    en daar was het dan. jullie 1e "bloedige" verhaal (weinig bloedige details trouwens)en super mooie gebouwen, krullen en ik weet het nu zeker, ik wil de paarse. En Marjo wat een kindergeluk. eindelijk de enige echte PP gezien.tataaa.En wat verstandig dat jullie zoveel fruit eten. daar moet op gedronken worden.Wacht met plezier op de volgende aflevering! y mucho gusto / y abrazos !!! mammar

• 15 Augustus 2011 - 17:25

Chris:

Heerlijk om te lezen dat jullie het weer heerlijk hebben!! X

• 15 Augustus 2011 - 18:44

Herman:

marjolein, je weet ik rookte al sigaren jij wilde niet nu ag of moet je wel, lekker he gr herman

• 15 Augustus 2011 - 21:35

Angela:

Briljant verhaal, briljante foto's en wat een leuke krullen!
    Ik zeg proost en geniet!
    Dikke kus W en A.
    P.S. Ikan miste jullie zo erg en had de rugslag nog niet zo goed onder de knie, en is dus gaan hemelen RIP, de Eiffeltoren uit de kom bewaar ik voor jullie staat nu op mijn bureau.
    Nemen jullie een Cuba Libre en een sperzieboon op dit verlies, omdat het te warm is voor koffie met cake.
    Excuses namens heel office

• 16 Augustus 2011 - 10:39

Joke Schulze:

Wat mij betreft hebben jullie het weer helemaal goed gemaakt, een mooi reisverslag.
    Heel veel plezier ennuh, ik denk dat ik weet wat ik vanavond ga eten...... sperziebonen.

• 16 Augustus 2011 - 17:40

Gerard:

Ik lees het al, allemaal weer heel vervelend... Jullie hebben toch wel even laten zien hoe goed hollanders kunnen koken?

• 18 Augustus 2011 - 17:55

Anja B:

Zo wat een geweldig verhaal nu al ik ben heel benieuwd wat er verder nog allemaal gaat komen.Nog heel erg lang niets moeten lijkt me ook fantastisch geniet er van en we houden contact.
    Liefs

• 25 Augustus 2011 - 10:26

Daisy:

Hallo Martin en Marjolein,

Wat heerlijk om zo jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Zijn we er toch een beetje bij zullen we maar zeggen. Complimenten voor het schrijven van jullie belevennisen je neemt me mee toppie. Hier alweer voorzichtig bezig met de voorbereidingen van het nieuwe schooljaar. Hoef gelukkig nog maar 7 weken en dan heerlijk genieten ( nog even) van mijn wallie de walrus figuur. hihi. Vele groetjes daisy tot het volgende verslag!
    geniet ervan!!

• 29 Augustus 2011 - 17:17

Thomas:

kijk........hier zaten we op te wachten. Zat net 2 weken op een ezelcamping in limburg! was overigens ook heeeel erg leuk.

• 30 Augustus 2011 - 13:38

Ronald Rijkers:

Leuke verhalen weer, ben zelf weer aan het werk op het Horizon, lekker rustig nog, met erg weinig collega`s. Ik wist zelf niet dat Zeeland zo mooi kon zijn. En martin het klopt men verkoopt gewoon mosselen zonder dat de R in de maand zit. Verder kijk ik weer uit naar jullie avonturen. Groeten van Mij

• 30 Augustus 2011 - 20:17

Martin En Maaike:

hee het is hier rustig zonder julie
    maar ik hoop dat julie een leuke tijd
    hebben gr de buure
    hahahahahahah