Afvalbergen, kerken op bergen en een kerk - Reisverslag uit Hampi, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Afvalbergen, kerken op bergen en een kerk - Reisverslag uit Hampi, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Afvalbergen, kerken op bergen en een kerk

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

03 Maart 2012 | India, Hampi

We hebben even ons verhaal op de lange baan geschoven en gewacht tot er echt geen 11-stedentocht zou komen….. We begrijpen nu, we hebben geen dringende mails gehad, dat ie echt niet meer gaat komen. Heel jammer! :)

Maar ondertussen al weer 4 weken in India, maar het voelt als een week!!! We merken wel dat we steeds beter in onderhandelen worden en nu echt wel weten wanneer we flink opgelicht worden. Tuk-tuk drivers zijn het ergste soort daarin! Om in India een beetje te kunnen overleven en niet 4maal teveel te betalen voor wat dan ook moet je een beetje een doorgewinterde - soms niet aardige - toerist zijn.

In Trichy waar we de vorige keer gebleven waren zouden we een grote tempel bezoeken maar deze keer voelde Martin zich niet helemaal 100% dus die hebben we overgeslagen. Daarna met de bus naar Madurai en met onze 1e nachttrein ervaring naar Kollam aan de westkust. De bedden die we hadden waren voor Marjolein een centimeter of 15 tekort en voor Martin een centimeter of 30. Echt lekker slapen doe je dan niet en je wilt ook je grote backpack een beetje bij je houden…. Daar gingen de laatste 20 centimeters van comfortabel slapen! ’s Ochtends vroeg wordt er in de trein chai geserveerd en heb je nog een uurtje de tijd om lekker naar buiten te kijken naar de naderende Backwaters van India. En wat is het prachtig, een flinke oppervlakte van zuid India is verbonden met kleine kanaaltjes waar het transport, handel, de was en de sociale hygiëne plaatsvindt. Je kijkt je ogen uit. Een klein dagtourtje gedaan door de kleine watertjes en de volgende dag een hele dag met een boot naar de volgende plaats. Er zijn vervelendere manieren van transport! Aangekomen in Allepey een paar dagen niks gedaan en een dag op een wiebelig bootje! De comfortabele kussens en zitjes van de foto ontbraken helaas.
Vanuit Allepey door naar Cochin, een leuke koloniale kustplaats waar net op dat moment een paar lokale vissers neergeschoten waren door de bemanning van een Italiaans schip….! De kranten konden over niets anders meer schrijven… en over Friso is hier ook geschreven, dat dan weer wel.
Vanuit Cochin doorgegaan naar Mysore om daar een prachtig paleis te bekijken (helaas: no pictures inside!!!!) en een middagje dierentuin te doen. Vanuit Mysore door naar Bangalore maar dat is geen aanrader geweest. Grote vieze stad met hele irritante tuk-tuk drivers…. Gewoon de 3 dubbele prijs vragen wat gebruikelijk was en als je dat niet wilde betalen reden ze door…. Jajaja, maar als ze dat dus allemaal doen dan moet je op een gegeven moment wel.

Maar 1 van de hoogtepunten is wel de plek waar we nu zitten: Hampi. Oude tempels (en met oud bedoelen we 4000 jaar oud) verspreid door het landschap. Het landschap bestaat uit grote bergen stenen waar tussendoor een rivier stroomt die het landschap voedt en de knalgroene rijstvelden. Tja, je moet er geweest zijn, of naar de foto’s kijken om er een idee bij te krijgen.
Sieraden maken hier is ook hot dus dankzij een gezellige medereizigster (die toevallig ook onwijs goed kon Scrabbelen) heeft Marjolein een dagje een sieraad geknutseld… en zeker niet ontevreden over het resultaat. Misschien een leuke toekomstige hobby!
En over hobby’s gesproken: wij lopen natuurlijk ook een beetje na te denken over de toekomst (neeeee WE zijn niet zwanger) en hebben ondertussen een volledig ondernemersplan geschreven met daarbij wat interessante balansen en dergelijke. Feit is namelijk dat er de komende jaren elke maand zeker 10 kerken in de verkoop komen. Laten wij nou graag in een kerk willen wonen en dit gaan combineren met een kookstudio! Dat is het plan wat we nu opgevat hebben, en na het mailen van 250 gemeentes hebben we ondertussen de mailbox vol zitten met interessante mogelijkheden! Helaas is het internet hier door de overheid geregeld, wat in India betekend dat het 90% van de dag niet werkt, dus dat we nog niet concreet actie kunnen ondernemen. Dus het is niet alleen maar pret maken, in de zon zitten, biertjes drinken, knutselen, tempels bezichtigen en 50 foto’s per dag maken, nee wij zijn soms ook gewoon een beetje echt aan het werk!
Dus mocht er iemand een leuke, betaalbare, kerk weten dan houden we ons aanbevolen!

Over 2 dagen gaan we door naar Goa om daar ons plan voor: Koken in de Kerk definitief af te maken…. Hopen dat er daar wel een fatsoenlijke internetverbinding is!

Foto’s op Picasa volgen later… want tja dat internet hier…

M&M

• 03 Maart 2012 - 10:44

Douwe:

Leuk reisverslag. Al deze ervaringen maken je tot een rijker mens, ook al zie je de bodem van je portemonnaie. Waarschijnlijk doen jullie goede ideeën op v.w.b. kookkunst in exotische landen.
    In een kerk is zo slecht nog niet. Het lukt jullie vast wel en misschien pik je nog een graantje mee van de aloude religiesfeer, die in de oude kerken hangt. Word je niet slechter van.
    Jullie hebben energie en doorzettingsvermogen genoeg. Ik weet in Straatsburg nog een verschrikkelijk grote kathedraal te koop, maar als je daarin wilt werken en alles wilt onderhouden heb je een fiets nodig. En de eigenaar in Rome staat bekend om de hoge prijzen die hij voor de kerken vraagt.
    Je kunt de binnenwand van de door jullie te exploiteren kerk mooi volplakken met de geweldige foto's van jullie reis.
    En de foto's aanpassen aan de dagschotel, Mexicaans, Vietnamees, Chinees, Indiaas, Tais enz.
    Nog veel geluk en plezier gedurende de rest van jullie avontuurlijke en leerzame reis.

d'Ouwe.

• 03 Maart 2012 - 11:43

Mammar:

bij alle ooohhs en aahs en wat fijn om weer een verhaal te krijgen hierbij een tekst die ik jullie graag wil meegeven:
    Met verlangen als routekaart en je ziel als kompas, weten je voeten waar te gaan.
    liefs en geluk/mammar

• 03 Maart 2012 - 13:01

Lea:

Tja, India. Een bijzonder land.
    Zag thali voorbij komen, heerlijk.
    Fijn weer een verhaal van jullie te lezen.

• 03 Maart 2012 - 17:13

Piet En Janny:

goed weer iets van jullie te horen. Ik dacht dat India een grote mensenmassa was met wandelende biefstukken ertussen door, maar ik zie op jullie foto's ook groen. Hele mooie foto's! Vooral die brandstof tegen de muur.
    Zijn jullie al gewend aan het oversteken van de weg als het verkeer aan de verkeerde kant rijd?
    We zullen uitkijken naar kerkjes, moet de biechtstoel erin blijven?
    Veel plezier nog!

• 03 Maart 2012 - 22:31

Marc:

Goed om te lezen dat ondanks alle gave avonturen jullie met een businessplan bezig zijn. Locatie en bereikbaarheid zijn dan ook heel belangrijk. Al ideeen? Maakt het zoeken makkelijker.

Have fun!

Marc

• 04 Maart 2012 - 13:06

AF > Arian:

Dag vakantiegangers,

Gaat het dan toch vervelen ?

Goed idee van dat restaurant dat is weer eens wat anders dan droog brood en zure wijn wat ik gewend ben in de kerk mag ik hopen.

Geniet ze, vanuit een relax moment.

• 04 Maart 2012 - 17:05

Loet (en Elly):

leuk reisverslag en de foto van Martin bij de kapper (voor 1,20) was ook een eye-opener voor mij hahahaha. Kerk en koken is een leuk idee, maar bekijk wel alle dingen die er bij komen goed, met name m.b.t. gebruiksvergunning.
    groetjes, Loet

• 05 Maart 2012 - 13:30

Ronald Rijkers:

Ja M en M, voor mij was India ook een cultuurshock, maar na een tijd gaat de geur van afval, lijkenlucht etc wennen. Goa is erg leuk, toeristisch, leuke mensen minder list en bedrog. Veel bedelaars die `s morgens aan de weg worden gezet en `s avonds weer worden opgehaald( zorgen voor grootste BNP). Veel plezier verder en leuk initiatief die kerk, kom wel een keertje gastkoken.

Gr. Ronald

• 05 Maart 2012 - 14:43

Anne:

Hey, hartstikke leuk om weer eens iets van jullie te lezen! Leuke foto's ook weer! Zag dat PJ al doorgegeven had dat er in Klundert een kerkje te koop was... hahaha... . Hoef je in ieder geval geen fiets te kopen en de man in Rome heeft daar niets mee te maken, dus ondanks het kleine dorp heeft het toch ook weer zo zijn voordelen zie je wel!

En tja, na zo'n opmerking kan ik het toch niet nalaten: 'WE' zijn het misschien niet, maar 'WIJ' wel! :-)

• 07 Maart 2012 - 22:53

Angela:

Te leuk verhaal, en verschrikkelijk leuk plan!
    Zal ik dan ooit een keer leren koken? Van jullie? (moet je heel goede huize koen hoor) en nog wel in kerk.
    Ik kan niet wachten, maar ik zou zeker nog even jullie 'tripje' afmaken.
    Of zijn jullie op tijd terug voor een strippenkaart drank en hapjes in Haarlem of een wijnfietstocht?
    Geniet schatjes van de reis en het gave vooruitzicht!
    Dikke kus voor Chris als jullie een meet and greet hebben.
    En voor jullie natuurlijk ook!