Laatste van 2011 - Reisverslag uit Jacó, Costa Rica van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Laatste van 2011 - Reisverslag uit Jacó, Costa Rica van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Laatste van 2011

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

24 December 2011 | Costa Rica, Jacó

Manager el caro

Tsja, wat moet je nu nog doen na een hemels verblijf op een klein eilandje? Nou, dat zullen we je vertellen. Wat dacht je van een verblijf van een week in Nicaragua en door naar Costa Rica waar we morgen de auto met klein nieuw deukje gaan inleveren in San Jose? En waar we in die landen van een vulkaan afgeboard zijn, met een zip-line door de jungle zijn gevlogen, koffie hebben geplukt en nu alles er vanaf weten (de beste man had ook een bananenplantage en vertelde dat een bananenboom maar 1 jaar oud wordt….), in ons badpak in thermale baden hebben gelegen en aan poolbars hebben gezeten en vogelspinnen, luiaards, wandelende takken en de meest dodelijke slang van Costa Rica hebben gezien tijdens een nachtelijke wandeling door het REGENwoud (ook wel CLOUDforest genoemd…. en wij weten waarom)… ;-) En jullie ondertussen ook.

En natuurlijk kunnen we je jullie vertellen dat Martin maar met 48 kilometers per uur van de vulkaan afsjeesde terwijl de snelste een snelheid haalde van 79. Het record is overigens 88!! Martin had al overal en nergens van dat fijne vulkaangruis zitten, en komt het af en toe na meer dan 2 weken nog wel eens tegen, wat zal die ander dan wel niet hebben gehad in haar broekje. Het was inderdaad een zij die die snelheid haalde. En over die zipline-kabels zouden we ook wel kunnen zeggen dat het gewoon erg gaaf is om door het bladerdek van een primair regenwoud te schieten. En dat het schieten van een foto van een vogelspin in zijn hol ook al spannend is hoor. Ook al ziet hij je niet.

Maar waar we vooral best druk mee zijn geweest en wat de reden is van ons korte verblijf in Nicaragua is waarschijnlijk wat jullie echt NIET willen weten. Maar bij deze: we hadden na de eerste dagen Nicaragua bedacht om Costa Rica en Panama te laten schieten en de laatste 4 weken door te brengen in Nicaragua. Het is een prachtig land, voldoende te doen en lekker goedkoop. Maar we waren ook al aan het plannen voor januari en februari. We hadden onze zinnen gezet op India. Maar daar heb je wel een visum voor nodig. Na enige dagen speurwerk op het internet, de WIFI in Nicaragua was erg goed, helaas hier niet, kwamen we er niet uit. Dan maar naar de Nederlandse ambassade in Managua, de hoofdstad van Nicaragua. Best leuk hoor, om te woord te worden gestaan door een Nederlandse en Nederlandse plastieke koeien te zien in de voortuin van de ambassade. “Ach ja, een visum voor India, tsja, dan moet je naar de ambassade in San Jose in Costa Rica.” Ok. Zucht. Mailtje gestuurd naar de beste man aldaar en de bus genomen de grens over naar de hoofdstad van Costa Rica. Ter plekke aangekomen mail gecheckt en wat bleek; je moet naar Panama-stad. Maar die site hadden we ook al gezien en die vertelde ons dat dat soort zaken geregeld werden door de ambassade in….. Colombia. Of wij er aan hebben gedacht om toch, na meerdere dagen hard werken voor dat visum, naar Colombia te gaan? Nee. We waren er klaar mee en hebben na de eerste week Costa Rica een auto gehuurd waarmee we door dit prachtige groene land hebben getourd. En dus ook een deukje hebben gemaakt. Het regende de eerste dag zo verschrikkelijk hard, de hele dag al, dat Martin bij een keerpoging aan de oostkust tegen een klein muurtje is gereden.

De kerstdagen brengen we door in een knussig hotelletje in San Jose vanwaar we op 27 december vliegen naar New York. Op 2 januari vliegen we vanaf New York via Abu Dhabi naar Sri Lanka om daar een visum voor India regelen. Is volgens ons ook geen straf om een paar weken in Sri Lanka te zitten, dus we gaan niet alleen voor het regelen voor een visum natuurlijk… :)

Voor de feestdagen; eet en drink niet teveel en doe leuke dingen. Doen wij ook, tenminste, dat laatste.

Komptie, de top tien Midden-Amerika:
1. Frijoles
2. Arroz con frijoles, gallo pinto, elk land heeft zijn eigen benaming maar het is allemaal rijst met bonen
3. Noord-Amerikanen zijn overal aanwezig en vooral erg aanwezig
4. In het meest ontwikkelde land (Costa Rica) zijn de accommodaties het slechtst en het duurst, draadloos internet is hier ook het minst
5. Ook hier geldt; des te goedkoper je eet, des te lekkerder en de minste kans op maagklachten
6. We hadden gemiddeld 50 euro per persoon per dag bedacht, maar dat is lager uitgepakt (exclusief de schade aan de huurauto hoor…)
7. De leuke gekleurde kikkers van Costa Rica vindt je echt alleen maar in glazen bakjes en die mooie folders
8. Hable espagnol esta muy facile
9. Veel Hollandse koffie komt hier vandaan, maar bestel het hier niet, het is niet te drinken (en we hebben het echt vaak geprobeerd hoor….;-( )
10. Net als in Azie is ook hier het openbaar vervoer strak geregeld, alles vertrekt volgens schema, het kan alleen wat langer duren

Voor meer foto's:

Feliz navidad!
M&M

• 24 December 2011 - 09:24

Helma:

Inderdaad, alle verhalen uit dit reisverslag willen ik eigenlijk niet weten.
    Mijn bucket list raakt overvol!

• 24 December 2011 - 10:22

Douwe:

Onvoorstelbaar mooi. Op zo'n reis leer je vanzelf relativeren. Niet alles gaat meteen zoals je graag zou willen. Niet alleen grootse plannen, maar ook grootse daden. Ik ben niet jaloers en gun jullie alles van harte, maar wat zou ik graag weer zo'n heerlijke zwerftocht door dit ondermaanse meemaken. Geniet er intensief van, want over tien jaar zal de wereld er wel weer anders uit zien. Nog een voorspoedig 2012 gewenst en blijf alsjeblieft gezond. Succes !
    d'Ouwe.

• 24 December 2011 - 13:08

Mammar:

Van begin tot eind foto,s om van te huiveren, glimlachen, bizar en raadsel. ik denk dat het een doorgesneden kikker is die een meloen heeft ingeslikt. Wat is de prijs voor degene die het raadsel oplost? een folder met een kikker. lijkt me leuk. nu nog een foto van Martin met nieuwe bril. ook leuk? we wachten af. Heel blije kerst gewenst en goeie reis naar NY en dan HAPPY NEW YEAR. Ik zal het journaal goed bekijken en hoop jullie te zien daar.
    met alle liefs, mammar

• 24 December 2011 - 19:24

Herman:

jullie genieten goed van alles goed zo. wel een fijne feestdagen en een goed 2012 alvast. groeten Herman

• 25 December 2011 - 13:21

Angela:

Wat een super verhalen weer, en wat een gave foto's!
    Jullie willen wel heel graag naar India he? Wat een gedoe allemaal om aan een visum te komen.
    Ik krijg wel een beetje jeuk van de diertjes, maar de kikkers vind ik heel gaaf
    Nemen jullie zo'n gave kist voor me mee?
    Heel veel plezier in NY, wij zijn in gedachte bij jullie!
    Fijne kerst, ik ga weer verder met voorbereiding van kerstdiner 2!

Have fun schatjes.

xxx

• 25 December 2011 - 21:44

Henk:

Hi M&M,

Fijne Kerstdagen hoor!!
    Wat een gedoe met die visa zeg!!! Ik zou bijna medelijden krijgen....... (bijna, maar net niet....). Hier gaat alles prima hoor, Hollandse Kerst, winderig, niet echt koud, familie, lekker eten, osehaas, grand cru en zo.
    Gaaf hoor om jullie verhalen te lezen, ook leuke foto's.
    Vergeet niet te genieten!!

Groeten en liefs, Henk, Sabine en Hugo

• 26 December 2011 - 15:15

Lydia:

Hoi Marjolein en Martin,
    Hartstikke leuk al jullie verhalen. En spannend ook. Wat leven we hier dan relaxed (naar het eind van het jaar toe). De enige spanning hier ise een warmwatervoorziening die er zomaar mee ophoudt (als je staat te douchen) en een mobieltje wat een 20 min. wasmachinebeurt zowaar overleefde. Bij scouting loopt ook alles op rolletjes. Ons HK gaat er steeds mooier uitzien. De binnendeuren en deurkozijnen zijn al strak in de lak gezet. De nieuwe buitendeuren komen van het voorjaar aan de beurt: nu droogt de verf niet meer. Het bestuur komt elke maand bijeen en nog steeds een volle actielijst. kortom we vervelen ons niet.
    Heel veel plezier nog en een mooie jaarwisseling.
    Groetjes, Lydia

• 26 December 2011 - 21:00

Esther Jbggroep:

Wat een super reis maken jullie en wat een super foto's leuk om jullie zo mee te maken ik geniet iedere keer van jullie verslag, ik hoop dat jullie fijne kerst dagen hebben gehad en heel veel geluk plezier en kennis en gezondheid in 2012 lieve groetjes hier vanuit klundert en een hele fijne mooie reis verder.

• 26 December 2011 - 21:22

Gerard:

New york, New york. Even terug naar de beschaving? Zal wel even een omgekeerde culture shock worden. Ik had graag langs willen komen en jullie meegenomen naar Les Halles. Maar ja, ik moet 2 januari al werken. Even drie weken in een belgisch hotelletje. Ook heel vervelend die ontbijtjes, diners, wijntje, biertje. Groetjes en have fun.

• 27 December 2011 - 10:26

Eddy:

De raad wat op de foto staat-oplossing lijkt mij:
    Een kikker die met zijn zuignappootjes aan het glas van het glazen bakje zit, waar je eigenlijk alleen een foto van moet maken als hij op een tropisch blad zit.

Martin ik was blij verrast met je mail,
    top nieuws dat je over 2 jaar toch nog een jaar weer mee kan met de hartenweek toch? Als al de verstandelijk beperkten je nog maar weer herkennen.

Ik wens jullie een goedgezind 2012, met niet al te veel visumhobbels, dat het weer lekker meezit enveel hartverwarmende ontmoetingen (al dan niet met dieren met of zonder 8 harige pootjes, locals, buikkruipende dieren, kockyroadges (kakkerlakken, ik weet dat je het niet zo schrijft).
    Laat het Aziatische avontuur maar beginnen!

• 01 Januari 2012 - 18:47

Harmen:

Wow, wat een reis tot nu toe! Fijne voortzetting in 2012.

• 02 Januari 2012 - 12:45

Paul En Ditte En Jip:

De beste wensen voor 2012!!! Veel reisplezier (dat hebben jullie al) geluk, gezondheid etc.
    Dikke knuffels van ons!!

• 04 Januari 2012 - 13:46

Moira:

Martin in een badpakje??? Hebben die Hartenweken toch nog haar vruchten afgeworpen :)