Tropisch theedrinkend tourguided Taiwan - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Tropisch theedrinkend tourguided Taiwan - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Tropisch theedrinkend tourguided Taiwan

Door: MenM

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

17 Mei 2017 | Taiwan, Tainan

Hallo allemaal,

We komen net terug van een rondje van een aantal uren langs de mooiste tempels van Tainan in Taiwan. Confusius tempels, Taoistische tempels, tempels ter ere van de doden, ter ere van een keizer of voor voorspoed voor je kinderen. Of tempels waarbij studenten op briefjes geluk vragen voor hun examens. En of dat allemaal nog niet gek genoeg is, zijn enkele van die tempels ook nog eens gebouwd op funderingen die wij Nederlanders in de 17de eeuw hebben achtergelaten. Ik heb geleerd over Indonesie en Suriname, maar na enkele landen in deze regio bezocht te hebben, weet ik nu dat we hier ook forse ambities hebben gehad.

Na de Filipijnen zijn we naar Taipei gevlogen. Een megastad natuurlijk met als grootste blikvanger de Taipei 101- toren. Vele jaren de hoogste toren ter wereld geweest met 508 meter. Uitkijkend over de stad op de 85ste verdieping voel je inderdaad dat je hoog bent. Echter, de toren voelt niet hoog als je door de stad loopt of vanaf een berg over de stad uitkijkt. New York met zijn vele wolkenkrabbers of Hong Kong ervaarden wij als vele malen hoger.

Het reizen door Taiwan gaat eenvoudig. De grootste attracties liggen namelijk langs de kust. En met een grootte van ongeveer Nederland ben je met de trein binnen een uur of met de bus na nog geen twee uur op je volgende plaats van bestemming. Taiwanezen zijn dit dan natuurlijk ook, en die gaan dan ook massaal in het weekend erop uit. Prijzen van hotels zijn al niet goedkoop hier (€30 voor een nacht) en het weekend zorgt voor soms een verdubbeling van die prijs. Bedenk hierbij dat Taiwanezen, net als Chinezen, alles met een tourtje doen en je weet dan hoe ons bezoek aan de Tarokokloof er uitzag. Volle bussen die op elke bezienswaardige plaats leeggegoten werden met mensen met selfiesticks en gigantisch grote zonnekleppen. Hilarisch in Giethoorn en dus ook hier bijzonder. Maar de kloof was dit zeker ook, bijzonder.

Eilanden zijn altijd leuk en Taiwan heeft er een paar. Zo hebben we Green Island en Little Liuchiu Island aangedaan. Het water rond Green Island was zo verschrikkelijk helder dat ik, Martin, natuurlijk wel even onder water wilde kijken. Met een zicht van zeker 30 meter vonden de divemasters het maar een troebele bedoening. Ze zijn bijna 50 meter gewend…!? Ik vond de 30 meter erg helder. Het is alsof je naar een natuurfilm op de EO kijkt. Nog een paar nieuwe nudibranches ontdekt die ik nog niet kende en meer klein spul rond hoofdzakelijk zachte koralen. Chinezen en dus ook Taiwanezen kunnen nogal eens wat lomp overkomen als toerist. Zo worden hordes toeristen aan een streng van reddingsboeien over het koraalrif getrokken door een gids. Helaas is het onder water niet anders. De divemaster schuwde het niet om dingen aan te raken of op te pakken en zelfs een rondlopende slak moest even goed voor haar camera worden geduwd. De term ‘leave only your footprints’ is hier nog niet ingeburgerd blijkbaar. Misschien moeten ze er hier van maken ‘take only a selfie’…..?

Na Green Island doorgegaan met de trein naar de westkust, Kaoshiung. Grote stad met ook weer een hoog gebouw waar we, we zijn er dan toch, even in wilden. Zo lang de wachtrijen waren voor de 101- tower in Tapei; hier liep niemand…. En net zo tof als de wolkenkrabber in Taipei. Dagelijks naarstig op zoek naar terrassen waar je “gewoon” buiten een biertje kan drinken. Wij Hollanders zijn namelijk op vakantie en willen dan buiten zitten. De gemiddelde Taiwanees of toeristische Chinees is blij dat hij even in een airco ruimte kan zitten met een warme Milk tea met kleffe jelly balletjes…. (het is een specialiteit maar zeker geen aanrader). Zelfs de Mc Flurry is niet crispy hier; deze heeft ook jelly stukjes erin.

In Kenting National Park aan de zuidkust was het idee van toerist entertaining al wat verder doorontwikkeld; een gigantische night market (elke respectabele stad in Taiwan heeft er eentje) waar elk bedenkelijk hapje gefrituurd te verkrijgen was, een goede kroeg, prachtig strand en zelfs wat terrassen. We hebben er meteen maar 4 nachten van gemaakt. Natuurlijk ook een dagje op de scooter door het park heen met een zweterige wandeling van 1,5 uur in 35 graden met een luchtvochtigheid van 99,9%.

Op dit moment in Tainan zoals gezegd de stad met de mooiste tempels maar ook met de beste terrassen! Gisteren helaas regen, maar een bioscoop is dan ook hier een goede uitkomst. Engels gesproken en Mandarijns ondertiteld. We kennen ondertussen het Chinese teken voor soep, kip en beef. Volgens de ondertiteling ging het volgens ons over soepkip…..

Morgen door naar Sun Moon lake in het centrale deel van Taiwan en dan kijken of we met de hoge snelheids trein naar Taipei kunnen waar we 24 mei doorvliegen naar Macau; even kijken of we daar wat vakantie uitgaven kunnen terug verdienen in het casino.

Tot het volgende verhaal en bedankt voor alle lieve, leuke en spontane reacties.

M&M

• 17 Mei 2017 - 15:08

Mammar:

hallo bruintjes☺vanuit snikkieheet thuisland de groetjes en weer genoten van het verhaal en de fotoos. leuk verkleed martin (met masker en baard ☺☺) vreemde hapjes op een stokkie daar, hoop dat ie niet meer bewoog/ weer wat anders dan een stikkie☺tot skypes☼☼mammar en douwe♥♥

• 17 Mei 2017 - 17:15

Pj:

Hoi,

bedankt weer voor jullie verslag, erg leuk om jullie zo een beetje te volgen! Wat een kleurrijke tempels zeg WOW.

Geniet er nog ff van en doe voor mij in het casino voor mij € 10,00 op nr. 45

gr PJ

• 17 Mei 2017 - 18:26

Alma:

Klinkt wederom heerlijk...

• 17 Mei 2017 - 21:32

John Timmerman:

Wat is het weer genieten van jullie schitterende reisverslagen, iedere keer toch weer anders maar wel overeenkomsten. Het blijft boeiend, ga zo door blijf genieten, ben stiekem toch wel wat jaloers hoor!!
    Veel sterke en blijf in een goede gezondheid. Gr. J & J

• 18 Mei 2017 - 08:12

Robin, Anne En Vincent :

Het klinkt weer super en inderdaad prachtige tempels! Wauw wat een kleuren! Alleen die tours steeds hihi, tja, soms kan het niet anders en stiekem is het ook weleens lekker om niet alles helemaal zelf te hoeven uitvinden en je te laten rondrijden toch?!

Geniet van de terrasjes, jullie biertjes en alvast een goede vlucht naar China! Zet hem op, of in, of hoe je dat ook zegt in een casino! ;-) Ben nu al weer nieuwsgierig naar jullie volgende verslag, keep them coming!

• 18 Mei 2017 - 20:55

Willy:

Op deze hoogte thee drinken is ook van af deze hoogte uitzicht. Heel bijzonder dus.
    Wij hadden in Nederland gisteren de hoogste temperatuur ooit op 17 mei. 28 graden bij ons. In Limburg 31
    Nog heel veel reisplezier.

• 19 Mei 2017 - 18:11

Mirjam:

He reizigers,

Ik wens jullie nog heel veel reisplezier,
    En veel bezienswaardigheden.
    En natuurlijk ook relaxen maar dat zal wel lukken

Veel liefs!!!!!!

• 24 Mei 2017 - 00:21

Gerard:

Komt nu ook op mijn todo lijstje.

• 06 Juni 2017 - 23:10

Angela:

Top verhaal en foto's weer!
    Dikke zoen