Cuba verlaten - Reisverslag uit Cancún, Mexico van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Cuba verlaten - Reisverslag uit Cancún, Mexico van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Cuba verlaten

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

31 Augustus 2011 | Mexico, Cancún

Cuba verlaten.

Na het internetloze Cuba bevinden we ons ondertussen al weer in Mexico. Sterker nog; tegen de tijd dat jullie dit lezen zijn we na 2 dagen Cancun neergestreken in Merida.

Maar goed, hoe was Cuba en wat hebben we in Trinidad en verder nog gedaan? Trinidad was erg mooi. Maar door de vermelding op de Unesco werelderfgoedlijst misschien wel een beetje te mooi. Zo verfloos als de rest van Cuba’s steden zijn, zo fris en fruitig is Trinidad. En dat maakt het er wel een beetje saai van. Gelukkig zaten wij in onze casa net buiten het keurig geschilderde centrum en hadden we tevens een overdekt dakterras voor onszelf. Aardige eigenaar ook trouwens. Jammer dat ons Spaans nog niet al te best is, anders hadden we van hem wel wat Cuba-info los kunnen peuteren denk ik. Cubanen staan namelijk niet te springen op het geven van informatie. Laten we het er op houden dat ze volgens ons het regime, want dat blijft het toch, van broer Raul eerst even afwachten…..

Na Trinidad een lange busreis van 12 uur naar Santiago de Cuba ondernomen. Voor diegenen die bij de woorden bus en 12 uur in 1 zin afhaken; de tijd vliegt werkelijk om. Nee echt, je leest wat, slaapt wat, de bus stopt hier en daar, geen probleem voor ons. Onderweg een puntzak (puntzak van banaanbast) Cucuruchi gescoord. Ik kan je zeggen; het lekkerste wat Cuba op eetvlak te bieden heeft. Maar dan wel heeeeeeeeeel erg lekker. Het is kokosklapper met ingekookt mangosap en suiker. Supermachtig plakkerig goedje, maar zooooooooo lekker….

Santiago was leuk door de terrasjes bij kleine parkjes in de stad. Lekker buiten zitten en mensen kijken. In het geval van Santiago was het echter ook een beetje andersom. Niet dat wij werden bekeken, maar wel door het soms net iets te vaak aangesproken worden. Of Cubanen die teveel van je willen. Anders gezegd; na 1 uur op een terras hebben wij met elkaar 7 minuten gesproken, de andere 53 minuten met Cubanen. Leuk? Nou, dat valt te bezien. Een Cubaan links bij mij en eentje rechts bij Marjolein, en dan na wat heen en weer gelul er achter komen dat ze geld van je willen. Pfffffff. Santiago had wel een erg leuk plein voor een groot en luxe hotel. Hotel Casa Grande. Op de eerste verdieping hadden ze een magnifiek terras uitkijkend over het plein. Later kwam ik in het museum van de revolutie in Havana nog een foto tegen van troepen van Fidel en Che die daar beschutting zochten en vochten tegen het Spaanse leger van Batista. De bijzonderheid van de plaats werd dus later pas duidelijk.

Op aanraden van wat lokalen zijn we doorgereisd naar Baracoa aan de kust. Kneuterig klein plaatsje waar we een paar dagen zijn geweest. Door naar iets wat eigenlijk alleen wordt bezocht door all inclusive mensen; Varadero. Wij zaten echter in het deel met gewone hotels. Nou ja; er waren er drie. Ons was gezegd dat er in Varadero geen casa’s waren. Iedereen vertelde dit. Niets is echter minder waar. Ook daar hadden we gewoon een casa bij mensen thuis kunnen nemen, er waren er genoeg. Helaas hadden we het hotel al online geboekt. En wat doe je in Varadero? Niets. Aan het strand liggen, mensen met gekleurde all inclusive armbandjes kijken die stiekem bij ons in de buurt uit eten gingen, en duiken. Er staat een leuk duikfilmpje links van dit verhaal wat je aan kan klikken.

En na nog 2 nachtjes Havana doorgevlogen naar Cancun in Mexico dus. In Havana zelf een ander deel van de stad opgezocht om te overnachten. De vorige keer in Oud Havana, nu in Havana Vieja. Oud Havana was erg lokaal, Vieja een stuk levendiger met mooie pleinen en volle terrassen. We hebben het er nog even van genomen met cocktailtjes en zo…..
Voor Jip: doe een beetje lief tegen Victor.
Voor de mensen van het Horizon College: hoop dat jullie een goede vakantie hebben gehad, ennuh werkse allemaal daar!!!!!! Sorry, kon het niet laten hahahahahaa

Hier nog even 10 opmerkelijke dingen betreffende Cuba en de Cubanen

1. Een Cubaan vraagt keurig wie er als laatste in de rij is en sluit aan, vervolgens dringt hij wel voor.
2. Een Cubaan draagt bij voorkeur zijn outfit in de meest synthetische stof die er verkrijgbaar is.
2.1 Nog beter is om de complete outfit in 1 kleur te dragen, fluorescerend roze en groen doen het prima hier.
2.2 Om de outfit compleet te maken zijn minimaal 25 glitterstenen vereist.
2.3 Spijkerbroeken, waarvan wij vinden dat ze voor de drager minimaal 2 maten te klein zijn, zijn uberhip in Cuba.
3. Een sigaar rokende Cubaan is geen echte Cubaan.
4. Wat neemt een echte Cubaan mee de zee in? Een fles rum en een plastic bekertje, wanneer 6 Cubanen de zee in gaan nemen ze 6 flessen rum mee en 1 bekertje (hebben wij dus ook maar gedaan de laatste dag in Varadero).
5. Hoe herken je een dame die bij de bank werkt? Aan de opengewerkte netpanty welke wij in de jaren 80 mega hip vonden.
6. Een goeie serveerster in Cuba kijkt bij voorkeur langs je heen in plaats van naar je.
7. Elke grote Amerikaanse slee is hier een taxi, elke afgekeurde Lada ook, de rest (Fiat 750) gelukkig niet. Paard en wagen hebben ook een taxi vergunning.
8. Elke Cubaan heeft een zonnebril, maar wij hebben ze in geen enkele winkel kunnen vinden.
9. Kleding, parfum en andere luxe goederen worden op een Kijkshop manier uitgestald, maar dan wel zo dat je er binnen een straal van 4 meter niet bij kan komen. Dat zou wel punt 2 verklaren!!!!
10. In elk gerecht in Cuba zitten sperziebonen, of het nu om een pizza gaat, een soepje of een paella…….

Buenas dia e mucho sol!!!!!!!

Mucho amors,
MenM

• 01 September 2011 - 04:35

Edwin Steinz:

Hoi m&m,
    Leuk, leuk en nog eens top!
    Blijf lekker genieten, maandag hebben wij vergadering en ben het niet vergeten Martin. Ik ben heel benieuwd!

Ps: ik zoek nog een examinator voor donderdag 9 sept.....verder zoeken zeker!!

• 01 September 2011 - 06:55

PJ:

klink allemaal heeeeeel erg relaxed! Vlgs. mij houden jullie echt vakantie. Pffffffff

Veel plezier nog!

• 01 September 2011 - 07:21

Douwe:

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat cucuruchi een geplukte papegaai was.
    En om met zes flessen rum de grote plas in te gaan is lichtelijk overdone.
    Mooi verhaal en prettige schrijftrant.
    Ik geniet er van. Dus voor jullie waarschijnlijk het tienvoudige genieten.
    Hasta lapasta, oftewel leve de regenworm.

• 01 September 2011 - 08:20

Ronald Rijkers:

Martin wie?
    Die werkt hier niet meerrrrrrrrrrrrrrr!

Veel plezier verder.

• 01 September 2011 - 08:33

Ties Steehouwer:

Beste Marjolein en Martin.
    Martin je kijkt op die foto met die stoppels wel erg zelfverzekerd de lens in. Dat moet wel een keer worden afgestraft denk ik. En Marjolein mag die ook op de foto?.
    Doe elkaar de groeten van je vader en moeder. En een kusje voor Marjolein.

• 01 September 2011 - 10:21

Marc:

Wel gaaf dat koraalduiken, leuk filmpje! En Mexico staat ook nog wel op mijn lijstje.

Have fun!

• 01 September 2011 - 17:42

Angela:

Te leuk verhaal weer, en een prachtig filmpje. Heel veel plezier in Mexico!
    Mar iedere avond mexicaans eten, hebben ze daar ook de heerlijke nachos? Zal wel niet zal wel écht mexicaans eten zijn :-).
    Ik krijg er iig honger van dus snel maar weer eens naar Popocatepetl (is trouwens uitgebarsten vanmorgen, merken jullie daar wat van of is dat net zo ver bij jullie vandaan als bij ons vandaan?

Enjoy.
    Kus W en A

• 02 September 2011 - 13:00

Mammar:

en dan nu eindelijk de dubbel foto met en zonder krullen.! en bruin? vlgs mijn pc zwart /wit maar dat kwam misschien door de zon? die zien we hier bijna niet dus hoe was het ook al weer. O ja van de zon wordt je bruin en van bonen groen? of drank? Hou vol! het gaat allemaal goed zo te lezen.
    Gelukkig dat de haai de andere kant uitzwom op het filmpje, toch jammer van je camera als tie hapt.
    Hoop dat jullie mexicaans eten wat minder met bonen te maken heeft maar heb zo mn twijfels.
    voor nu tot later/liefs/mammar

• 07 September 2011 - 09:06

Paul&Ditte&Jip:

Raar begin van het nieuwe schooljaar hoor. Martin Steehouwer? Die werkt hier niet meer. maw, je wordt node gemist. Ook Jip toont zich zeer aanhankelijk, eet, drinkt, poept en slaapt klokje rond. Hij is nog geen vriendjes met Viktor maar we geven hem nog een weekje, dan gaan we maatregelen nemen( verplicht uit één bakje eten enzo) maar het zal best goed komen. Enjoy!