Incredible India - Reisverslag uit Būndi, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Būndi, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

30 Maart 2012 | India, Būndi

Incredible; verrassend, verbijsterend, verbazend, indrukwekkend, waanzinnig, en al die termen gaan op voor dit grote land. We hebben jullie de vorige keer achtergelaten in het zuiden. Ondertussen zijn wij opgetrokken naar het noorden. Eigenlijk is het het noorden van het midden. Het echte noorden is bijvoorbeeld Kajsmir aan de Chinese en Nepalese grens. Onze visumtijd in India is daar echter te kort voor. En misschien moet je ook niet langer in India willen zijn dan 3 maanden. Het is namelijk op sommige momenten best wel vermoeiend om elke dag verrast, verbijstert, verbaast, ingedrukt en waanzinnig te worden……. !!!!

Na het mooie en lieve Hampi zijn we dan ook op 2 plaatsen in Goa geweest. Goa, een strandbestemming voor vele Russen en Engelsen. Echte strandmensen in grote mensenmassa’s zijn wij beiden niet, maar even bijtanken en niets doen is daar goed te doen. In de laatste stek daar, Baga, afscheid genomen van ons reis/scrabble-vriendinnetje uit Aruba Paulien. Paulien, als je dit leest; hoe is koud Brussel? Brrrr.

Mumbai was een plaats waar we over nagedacht hebben om dit wel of niet aan te doen. Gelukkig hebben we er voor gekozen dit wel te doen. Fantastisch mooie stad met kolossale gebouwen. Tevens ook de stad met een gigantische sloppenwijk waar meer dan 1 miljoen mensen wonen en de stad waar de vele Bollywoodfilms worden gemaakt. Ook de plaats waar er een museum voor Mahatma Gandhi is gemaakt in een gebouw waar hij meer dan 10 jaar heeft gewoond. Al zijn de meningen over deze man verdeeld over de Indiërs, het was een indrukwekkend museum.

Vanuit Mumbai wederom de nachtbus in. Eigenlijk willen we liever treinen nemen, maar wij zijn elke keer te laat. Die moet je blijkbaar weken van tevoren boeken. En zo reizen wij niet; we gaan als we willen en blijven als we willen. En dan ben je dus te laat. Of je moet je reis op de dag af gaan plannen, maar dat willen we dus niet. En ach, ook al kom je erg vies (in de zin van kots op een bed en houtskool in het volgende bed) en een beetje moe uit zo’n bus met bedden, het scheelt ook weer de kosten van een overnachting. Al geven we niet veel uit hier hoor ;-), een overnachting kan voor 300 Rupies = 5 euro en eten kan al voor 60 Rupies = 1 euro per persoon. Hoe grappig is het dan dat een taxi chauffeur 2317 Rupies = 30 euro voor een ritje van 10 minuten rekent. Wat een mafkees….! Na ons gelach werd dit 371 en we hebben hem uiteindelijk 50 gegeven.

Vanuit Mumbai dus naar Rajasthan. Een erg grote provincie waar het eten weer anders is en de vrouwen andere sari’s dragen en mannen met tulbanden lopen. Als je sommige ziet moet dit toch een lap stof zijn van minstens 5 meter. En het blijft keurig op hun hoofd zitten, ook bovenop het dak van een bus. Hier Udaipur en Jaisalmer aangedaan en nu zijn we in Bundi waar we morgen weer vertrekken voor Orchha.
Udaipur is een mooie oude stad met een geweldig mooi wit paleis in een meer welke misschien herkenbaar is van de Bond-film Octopussy. En een nog mooier paleis van de Maharadja die hier gezeten heeft.
Jaisalmer is een zandkleurig fort in de woestijn, een kilometer of 100 van de Pakistaanse grens af. En kamelentoers. Wij ook maar ingeschreven voor toer van anderhalve dag met overnachting. Grote beesten zeg, die kamelen! Zelfs een beetje eng hoog. Weet je wanneer het nog enger wordt? Als een kameel dol wordt van iets, haar berijdster van haar afgooit en met haar poot het hoofd raakt van die toeriste. Bloedend en schokkend lag ze op de woestijngrond. Hoe lang het duurt eer er dan een auto in de buurt kan komen? Nou; een uur. En dan zit iedereen van de groep best wel een beetje in zijn of haar rats kan ik je zeggen. Eigenlijk wilden wij niet meer door met de tocht. Maar toen zij was afgevoerd zijn we er toch weer bovenop geklommen. Op 1 Spaanse toeriste na die al aan had gegeven niet meer verder te willen. Plots maakte de kameel van Marjolein een vreemde beweging. En toen was het duidelijk; stoppen maar en breng ons ook maar weer terug naar Jaisalmer. Voorlopig even geen kamelen voor ons.

Nu nog 1 nachtje in Bundi waar de koeien, zwijnen, honden, apen en ratten vrij spel hebben in dit prachtige blauwe dorp. Vanuit onze badkamer schieten de apen voorbij, en het raam ’s ochtends open zetten is geen aanrader: apen in de badkamer!!!!

We zijn nog niet klaar met India maar het vuil en de stank gaan soms wel eens tegenstaan. Het gemiddelde busstation doet niet onder bij een goede vuilnisbelt, maar wel bordjes ophangen dat je daar niet mag roken!!! Waaaatttt? Echt waar! We hebben zelfs al een boete gekregen voor het roken op straat (Public Place?). We hoefden ons niet te legitimeren dus Martin heeft een boete op de naam van Frits de Groot. En zo blijft het incredible India.

Heel veel liefs,
M&M

PS Is iemand wel eens in Hansweert geweest?

Voor meer incredible foto’s:

• 30 Maart 2012 - 14:44

Jeroen:

Dank weer voor een fijn verslag!

• 30 Maart 2012 - 15:29

PJ:

wow wat een gebouwen! Indrukwekkend hoor.
    Wat is er in Hansweert? Daar zijn de mensen toch nog gelovig, dus geen kerken in de verkoop? toch?

Veel plezier verder met jullie droomreis!

• 30 Maart 2012 - 15:30

PJ:

Euh vanavond pizza bakken in HQ

• 30 Maart 2012 - 15:32

Maartje:

Wat een verhaal weer!! Wel eng ja die kamelen...... Have fun! X

• 30 Maart 2012 - 19:12

Denise:

Negen euro??? Meenemen!!:)
    Jullie zijn lekker bezig, ga zo door! X

• 30 Maart 2012 - 19:32

Kristel:

Hè Mar! Wat n mooi verhaal over India, alles is zo herkenbaar! En wat is mumbai een gave stad hè! Heel veel plezier verder nog!!!! Xxx

• 30 Maart 2012 - 19:42

Mammar:

wel ingewikkeld/ m en m en fdeg. toch maar stoppen met roken? en bij volgende controle wordt het dus fdegenvrvfdeg. Zullen we de helft van de temperaturen ruilen? wij half hier van jullie en jullie half van hier. Hier te koud daar te warm. Ook koud in Hansweert maar wel super kerkje en niet kerks.
    We tellen de dagen net als jullie.
    liefs met vele gedachten aan jullie bei t jes.
    mammar

• 31 Maart 2012 - 16:24

Janny:

hallo Frits en Marjolein, wat 'n land. Ik denk dat India met geen enkel ander land te vergelijken is. Ik heb ook het vage vermoeden dat het heel anders is als onze eerste vakantiebestemming van dit jaar, nl. Klundert!!!
    Veel plezier en blijf gezond.
    Piet en Janny

• 31 Maart 2012 - 16:38

Ruben En Dian:

ziet er inderdaad incredible uit. En een leuk verslag weer!

groetjes Dian en Ruben

• 01 April 2012 - 12:27

Linda:

Hey Guyz, wow wat een gaaf verslag en hele mooie foto's. Zei net tegen Jeroen, stel je voor....dat je een jaar weg ben. Daar word je heel gelukkig van. Geen telefoon, geen werkemails, geen gezeur..geen zorgen!! Lijkt me echt heerlijk. Ben jaloers op jullie :-D. Have fun and stay healty. Dikke kus van ons, Jeroen, Mike en Lin

• 01 April 2012 - 19:02

Arian > AF:

Hallo daaar,

Was er nog 1 overgeslagen zag ik die foto met die pilaren met olifanten sprak mij en Wout erg aan.

Kost me dat ?

• 03 April 2012 - 11:02

Yette:

Hansweert?? Klinkt veel saaier dan Hampi, Mumbai of Bundi... Maar kom lekker terug naar het saaie
    NL! Heeeeeel rustig.... X

• 03 April 2012 - 19:32

Herman (lb Dus):

ben blij dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. Maar apen in de badkamer???? kek je in de spiegel ( grapje) groeten Herman