Bijna klaar met India - Reisverslag uit Benares, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu Bijna klaar met India - Reisverslag uit Benares, India van martin en marjolein steehouwer en eylander - WaarBenJij.nu

Bijna klaar met India

Door: martinmarjolein

Blijf op de hoogte en volg martin en marjolein

19 April 2012 | India, Benares

We zijn er letterlijk en figuurlijk een beetje klaar mee, met India. En dan niet eens zozeer het land maar de Indiër zelf gaan nu wel een beetje op onze zenuwen werken.

De eerste 2 maanden kun je het nog verwerken als je 20 keer per dag wordt aangesproken door een local: where you from? Ohhhh Holland very nice, coffeeshops……! I have a:
• tuk-tuk
• shop
• restaurant
• guesthouse
• tour buro
• anything else wat I can sell and you can buy
So do you wanna buy something from me??? Anything????? Anything at all?? And if you buy something I will give you good price….. Of course!
En wat die “goede” prijzen zijn weten we ondertussen nu wel, een week of 2 geleden moesten we opeens betalen voor onze bagage toen we een nachtbus in wilden! 1 euro per persoon!! Is niet veel maar het feit is dat we weten dat je per persoon 40 kg bagage vrij mee mag nemen en dat deze bedragen niet aan een lokale Indiër worden berekend! Een ritje van 5 minuten in een tuk-tuk is voor een local 10 rupees maar als wij aankomen op een willekeurig station is het opeens 350 rupees!!! Jajajajaja, we vinden het helemaal niet erg om meer te betalen voor dingen (De Taj Mahal kost voor een local 20 rupees (= 30 cent) en voor ons 750 rupees (12euro) ) maar zoiets banaals als vervoer……

Maar goed, na onze “doorsnee” zaterdag zijn we aangekomen in Pushkar waar de temperaturen nu flink begonnen te stijgen: het kwik kwam nu boven de 40 graden uit! Tussen 14 uur ’s middags en 18 uur kon je niet veel doen dan in de schaduw stil zitten. En helaas niet met een biertje want Pushkar is een heilige bedevaartplaats dus geen alcohol en geen vlees. Na een paar dagen chill en een beetje relax alsnog door naar Orchha! Aangekomen daar in de veronderstelling dat het nu wel echt laag-seizoen was: alle guesthouses vol vanwege iets politieks! En geen alcohol dan natuurlijk…. Grrrrrr Na 2 dagen Orchha waar we prachtige oude paleizen hebben bezocht door naar Kahjuraho, de tempels met de Kamasutra afbeeldingen. Daar voor het eerst een kamer genomen met airco want ook daar steeg de temperatuur boven de 40 graden uit. Na een dagje tempels en Marjolein een dagje spugend op bed doorgegaan naar New Delhi. Helaas ging onze afspraak die we daar hadden niet door maar met een beetje kunst en vliegwerk hebben we toch een dagje cultureel het Red Fort en de Jama Masjijd bezocht en met de trein op en neer geweest naar Agra om de Taj Mahal te bezoeken!!

Dit verhaal al tikkend in de trein van Delhi naar Varanassi, onze laatste stop in India, bij deze vast een top 10 (maar van India kan je wel een top 40 maken!!!):
1. Een Indiër kan nog harder rochelen en spugen dan een Chinees!
2. Toiletpapier is in India net zo duur als een doorsnee Thali: een maaltijd met rijst en verschillende prutjes…. Erg lekker
2 a: Misschien is het maar goed dat het toiletpapier zo duur is want geen enkele Indiër gebruikt het en de afvalbergen zijn al groot zat hier!
3. Elke Indiër is blij met zijn mobiele telefoon en laat dat graag zien. Vodafone werkt blijkbaar nog niet zo best hier want we horen de gemiddelde Indiër alleen maar roepen in zijn telefoon: Hallo!! Hallo? Hallo?! Halloooooo….
4. Na 3 maanden India kom je er achter dat de Indiase keuken eigenlijk uit 4 verschillende prutjes bestaat en 3 soorten brood…. Als je maar genoeg variaties bedenkt dan heb je zo een menukaart van 8 kantjes….!
5. Schoonmaken gebeurt niet in India, niet in een trein, niet in een kamer en vooral niet op straat. Het enige wat gebeurt is de vierkante meter voor hun winkel. Dit wordt dan natuurlijk wel naar de buurman geveegd.
6. Wat een Indiër ook aanheeft (vooral mannen) er is altijd wel iets mis mee: een knoopje eraf, een vlek, een kapotte kraag etc…. Voor vrouwen geldt dit niet, hoe ze die sari’s zo mooi houden met al die glitters en pailletten…. Geen kookwas op 90 graden denken wij.
7. Kleine kinderen krijgen zwarte kohl om hun ogen heen en worden kaal geschoren voor de eerste jaren, op deze manier worden ze “lelijk” gemaakt voor de duivel zodat die ze niet “meeneemt”.
8. De gewone koeienvlaai, en daar zijn er natuurlijk genoeg van, wordt gedroogd en als brandstof gebruikt. Eigenlijk zijn ze dus heel milieubewust bezig die Indiërs!!?
9. Om iets gedaan te krijgen; treinkaartje regelen, zakje chips kopen, afrekenen, en ga zo maar even door, moet je met je ellebogen werken. Wij noemen dat voordringen, de Indiër weet niet beter.
10. Op straat lopen is hier het ontwijken van koeienvlaaien, familie geit die oversteekt, een fietsriksja die achter je fietst, een kruier met een berg dozen van 3 bij 8 bij 4 meter, een buffel die staat te herkauwen op een plastic tasje en een verkoper die je nieuwe vriend is volgens hem. De gewone tuk-tuk laten we maar even buiten beschouwing, evenals de sporadische tempelolifant.
11. Volgens onze berekeningen is het landpeil in India over 5 jaar zeker een meter gestegen door al het afval wat overal neer gegooid wordt!

En zo zie je maar weer, een top 10 van India is echt onmogelijk!!

Nu dus onderweg naar Varanassi, 3 nachtjes daar, nog een laatste nachtje in de trein en dan vliegen we vanaf Calcutta/ Kolkata naar Kuala Lumpur! Even kijken of de Gin-Tonics nog net zo lekker zijn in de Reggae Bar als in 2009. We gaan daar een visum regelen voor Indonesie en vieren Koninginnendag op Sulawesi!

M&M

voor meer foto's:

• 19 April 2012 - 08:14

Gré De Groot - Mante:

Tja en wie er nu jarig is...maakt niet.......er is er 1 jarig hoera hoera dat kun je wel zien dat ben jij (Martin of Marjolein) dat vinden wij allen zo prettig ja ja en daarom zingen we blij...hij/zij leve lang hoera hoera hij/zij leve lang hoera hoera hij/zij leve lang hoera hoera....VAN HARTE....

GENIET LEKKER VERDER EN BLIJF SCHRIJVEN....DIKKE, DOCH NATTE KNUF VAN GRé van het HC

• 19 April 2012 - 08:40

Albert En Willy:

Wij genieten volop van jullie reis. Martin gefeliciteerd met je verjaardag, wij wensen je er samen met Marjolein nog héél veel gelukkige jaren achteraan.
    Groeten van oom Albert en tante Willy

• 19 April 2012 - 09:05

PJ:

Mooi verslag weer, leuk die inkijkjes in jullie mooie reis.

Nog wat geleerd in de tempels met de Kamasutra afbeeldingen?
    Echte tatoor wordt toch wel een I love Mum zeker?

Groeten en veel plezier met jullie verdere reis, ik blijf jullie volgen!

• 19 April 2012 - 09:25

Mammar:

en ook nog even voor het grote verslag: er zijn er 2 jarig !! enz. enz. voor later als jullie samen heeeel oud zijn: weet je nog toen we jarig waren in India?? o ja enneh warm dat het was.
    Heel veel verjaardagen samen vieren is wat we jullie wensen.
    lfs/mammar en dj

• 19 April 2012 - 10:09

Linda&Jeroen:

Hey guyz, tjonge jonge wat een veranderingen weer!! Martin heeft een onwijse mooie tattoo en ons prinsesje loopt in een groene sari....staat je goed hoor Marjolein :-D.

Goed verslag (snap dat jullie dit nu echt zat zijn) en zeer mooie foto's...zucht.

Nogmaals van harte met jullie verjaardagen en een dikke kus en knuffel van ons.

Linda&Jeroen

Alvast een happy Queensday......

• 19 April 2012 - 11:14

Paul & Ditte &Jip:

EN VAST VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!! dikke knuffel en poot van Jip.

En weer fantastische plaatjes, er komt maar geen eind aan. Ik zie dat lekker eten en drinken nog steeds een belangrijke plaats inneemt... El Bulli, toe maar. Ik wist niet dat ie vehuisd was.

• 19 April 2012 - 13:52

Jason:

Ha M &M, van harte gefeliciteerd!

Wat toevallig dat jullie allebei op dezelfde dag jarig zijn :-)
    Gave foto's, die eerste met dat angstzweet (van de tattoo zeker?) slaat alles, haha. En de traditionele top 10, okee 11, waardeer ik ook zeer. Ben benieuwd naar die van KL, maleisië, ik gok op...gin- tonic (met tanqueray?)
    Ik zie dat jullie precies op tijd komen voor de belangrijke wedstrijden vh EK, goed getimed. Nog heel veel reisplezier samen!

Groet,
    Jason, Marieke, Hugo en Jonna

• 19 April 2012 - 17:19

Helma:

Youph en Nik zitten deze week ook in India en hebben de Taj Mahal ook op hun verlanglijstje staan. Youph heeft deze nog nooit gezien (en die heeft al heel wat Indiaatjes achter de rug).
    Lekker dat jullie weer aan de volgende ronde toe zijn.
    Have fun!

• 19 April 2012 - 20:05

Martin Blok:

Nog een nachtje slapen en dan zullen alle Indiërs voor je zingen (in je dromen):

lang zal hij leven,
    lang zal hij leven,
    lang zal hij leven in de gloria,
    in de gloria,
    in de gloria,
    hieperdepiep,
    hoera!

Van harte met je verjaardag gozer en volgens je eigen wijze woorden die je altijd gebruikte in het onderwijs:

"maak er een mooie dag van"!

Martin Blok

• 19 April 2012 - 20:25

Arian > AF:

Proficiat vanaf deze kant van de aarde.

Naar een drukke dag is het toch fijn te zien dat er mensen zijn die weten hoe het moet.

Genieten op en top ga zo door kerk in Klundert wacht op jullie.

• 20 April 2012 - 18:21

Jp En Lea, SofieJoep:

Leuk om weer wat van jullie te horen, verslag en foto's worden hier nog steeds met plezier gelezen/bekeken. We blijven jullie volgen. Veel plezier daar met zijn twee. Groeten uit zwingelspaan

• 20 April 2012 - 18:23

Nog Ff Van Ons:

En natuurlijk gefeliciteerd vanuit het centrum van zwingelspaan

• 20 April 2012 - 20:12

Henk:

He Martinez !!
    Gefeliciteerd man !! Waarschijnlijk ben je al 43 en een dag als je dit leest....
    Hier gaat alles prima..... we hebben het huis verkocht !! Contract getekend, moeten alleen nog bij de notaris passeren... Hopelijk gaat dat lukken, het is een nogal bijzondere koper.... Ga ik een andere keer nog wel uitleggen.
    Veel plezier nog en de Balle !!

Groet, Sabine, Hugo en Henk